Med förfalskat nummer och varningar om att flera abonnemang tecknats i måltavlans namn ringer bedragarna upp. De säger sig vara från Konsumentverket eller Hallå konsument och erbjuder sig sedan att hjälpa till, men är i själva verket ute efter att lura av dig pengar. I andra fall ljuger de om “obehörig aktivitet” på bankkontot och vill åt dina Bank-ID-uppgifter.
I flera år har Konsumentverkets namn utnyttjats av bedragare för att lura företag och privatpersoner. I somras tycks bedrägeriförsöken ha skjutit i höjden, då en ny varning från myndigheten gick ut. Nu väljer Konsumentverket att polisanmäla, skriver man på sin hemsida.
Social manipulation är en mycket vanlig taktik hos bedragarna, och kan ta sig många olika uttryck. Ofta syftar uppringningar av det här slaget till att skapa en känsla av angelägenhet och brådska som gör det svårt för offret att tänka efter ordentligt.
Konsumentverket understryker att man inte ringer upp personer och ber dem att logga in med Bank-ID och att man inte betalar ut ersättning till konsumenter.