I fredags fick jag ett mejl från Bokio, som är en populär bokföringstjänst med mer än hundra tusen kunder. Så här stod det:
Bästa Bokio-kund! Jag heter Viktor Stensson och jag är vd på företaget Bokio. Jag skickar det här brevet för att berätta att du har blivit blåst. Lurad. Dragen vid näsan.
Naturligtvis är det här aldrig roligt, men jag tänkte att du kanske är nyfiken på hur vi har gjort för att lura dig.
För åtta år sedan startade vi bokföringstjänsten Bokio. Vi var då en liten uppstickare som gav er kunder ett erbjudande som inte gick att motstå. Ni fick en smart tjänst som skötte bokföring, fakturering och deklaration utan kostnad. Med tanke på att det finns över en miljon småföretag var lanseringen en stor nyhet.
För att ni skulle våga byta till Bokio gav vi ett glasklart löfte: Vår tjänst skulle alltid vara gratis. Vi trummade in löftet i form av tre enkla ord. ”Gratis för alltid”.
Bokio växte snabbt – och det stack i ögonen på våra konkurrenter. Framför allt var vi ett hot mot den multinationella jätten Visma, som länge dominerat marknaden.
Visma var ett sömnigt företag med gammaldags tjänster, men i stället för att förbättra dem valde man en billigare lösning: 2022 köpte Visma upp oss på Bokio – och de slapp på så vis konkurrensen. Att Bokio ägs av Visma har vi förstås gjort allt för att dölja.
De senast åren har strategin varit att bli av med gratisanvändarna. Först införde vi en betalversion – och tog bort alla viktiga funktioner från gratistjänsten. Nu tar vi nästa steg och skippar gratistjänsten helt. Vårt löfte om ”Gratis för alltid” är med andra ord inte vatten värt.
Undrar du hur vi vågar göra så här? Svaret är enkelt. Vi vet att du har blivit beroende av vår tjänst. Man kan säga att vi har lärt oss av knarklangarna: Den första är alltid gratis…
Vi har även lärt oss av knarklangarna på ett annat sätt. I samband med att gratisalternativet försvinner chockhöjer vi också priset – och Bokio blir i ett svep 50 procent dyrare.
LÄS MER: Fyra bokföringstjänster som fortfarande är gratis
Vi vågar göra det här eftersom vi vet att det är krångligt att byta bokföringstjänst. För säkerhets skull gör vi förändringen med en månads varsel, och vi gör det inte i samband med årsbokslutet. Som du märker kommer mejlet i septemberstressen.
Skulle du dessutom i vredesmod byta till någon av Vismas tjänster vet vi ju också att pengarna stannar inom koncernen…
Ytterligare en förklaring till att vi vågar göra så här är att vi vet att du som småföretagare har ett sämre skydd än vanliga konsumenter. Skulle du vilja anmäla oss till Allmänna reklamationsnämnden för löftesbrott kan jag redan nu avslöja att det inte hjälper – eftersom ARN inte hjälper småföretagare.”
Viktor Stensson, vd Bokio
Nej. Naturligtvis har det här brevet aldrig blivit skickat. Bokios mejl som förklarar att gratistjänsten försvinner och att priset chockhöjs innehåller i stället de vanliga klyschorna om att ”bredda vårt erbjudande”, ”skapa ett större värde för våra användare” och ”erbjuda en komplett helhetslösning”.
Själv önskar jag att företag kunde vara ärliga när de bryter löften och aviserar försämringar. Både jag och Bokios vd Viktor Stensson vet ju att det är min beskrivning som är riktig – inte hans klyschor.