När Covid-19-pandemin bröt ut i början av 2020 drog hela världen efter andan (inte bokstavligt talat!) och började arbeta hemifrån i stor utsträckning. Några som då började skära guld med täljkniv var Zoom, som redan hade ett kraftfullt verktyg för videomöten på plats och därför fick ett försprång gentemot konkurrenterna.
Test: Bästa webbkamera – vi testar 6 heta modeller
Google, Microsoft och de andra drakarna var snart ikapp med sina egna lösningar, men inte förrän Zoom vuxit lavinartat och anställt mängder med ny personal för att hinna möta efterfrågan.
Nu, tre år senare, har företaget tvingats säga upp personal allt eftersom möten i köttrymden återigen ökat i popularitet. Som lite sista ironiskt grädde på moset rapporterar Business Insider att Zoom bett anställda som bor inom drygt 8 mil från något av företagets kontor komma in åtminstone två gånger i veckan.
Att jobba hemifrån och ta möten virtuellt har sannerligen sina fördelar, men kanske är det just en hälsosam mix av fysisk och digital närvaro som vinner i längden? Zoom säger sig åtminstone nu vara inställt på en “strukturerad hybridapproach”.