Stör du dig också på att få hyperriktad reklam baserad på din onlineaktivitet när du skrollar på Facebook och Instagram? Det är du troligtvis inte ensam om. Men snart kan det bli väsentligt enklare för EU-användare att tacka nej till den personanpassade reklamen. Det skriver Wall Street Journal (via Ars Technica).
Detta på grund av den GDPR-lagstiftning som funnits på plats sedan ett par år, som bland annat syftar till att bättre skydda EU-medborgare mot oönskad spårning. Framöver ämnar Meta att be EU-användare om lov innan personanpassade annonser börjar visas för dem, något som företaget (i ganska vaga ordalag) självt skriver om i ett uppdaterat blogginlägg.
Metas personanpassade annonser skapade het debatt i EES-landet Norge för ett par veckor sedan. Landets dataskyddsmyndighet har ålagt företaget att blockera denna typ av reklam från att visas i landet. Kravet för att häva blockeringen är just ett samtyckesformulär där användaren aktivt kan välja bort den efterhängsamma reklamen.
EU:s och Metas motsättningar i annonsfrågan har stötts och blötts i många år. När och i vilken form ett samtyckesformulär kan dyka upp på Metas plattformar vet vi än så länge inte. Wall Street Journals källor nämner oktober som tänkbar tidsrymd.