Säkerhetsföretaget Check Point har nu uppdaterat sin lista på välkända varumärken som utnyttjas av nätfiskare för att komma över användares känsliga information online. Det senaste kvartalet har Microsoft gått från tredje till första plats – it-jättens varumärke utnyttjades i nästan en tredjedel av nätfiskeförsöken under årets andra kvartal.
Lista: Enkla tipsen som gör Gmail säkrare
Check Point skriver att ökningen delvis beror på en omfattande nätfiskekampanj som varnade Microsoft-kontoinnehavare om ovanlig aktivitet på kontot. Denna typ av falska varningar är väldigt populära bland bedragare eftersom de skapar en känsla av brådska och angelägenhet. I värsta fall lockas vi att klicka på länkar och filer vi vanligtvis hade genomskådat som bedrägliga.
Google klättrar också rejält från sjätte till andra plats – upp till 19 procent. Fullbordar topptrion gör Apple med 5,2 procent av nätfiskeförsöken. Placeringarna på Check Points kvartalslista brukar fluktuera kraftigt, varför informationen i den får ses som färskvara.
Topp tio: Mest utnyttjade varumärken av nätfiskare
Microsoft (29%)
Google (19,5%)
Apple (5,2%)
Wells Fargo (4,2%)
Amazon (4%)
Walmart (3,9%)
Roblox (3,8%)
Linkedin (3%)
Home Depot (2,5%)
Facebook (2,1%)
Källa: Check Point Research