Du vet säkert hur det går till att justera text i Microsoft Word. Det är mycket enkelt. På fliken Start i menyfliksområdet finns det knappar som låter dig vänsterjustera, högerjustera, centrera eller justera text.
Detta är förstås användbart när du vill göra ett snyggt dokument. Dock kanske du också vill ha snygga tabeller om du använder sådana.
Men om du har skapat en tabell för att presentera data är texten alltid vänsterjusterad i tabellens celler. Undantaget är om du skriver på ett språk där man skriver från höger till vänster – i sådana fall kommer texten alltid att vara högerjusterad.
Det går förstås att fixa till hur texten ska presenteras även i tabeller, det är bara aningen krångligare. Med tabellceller finns det nämligen två justeringar att överväga – hur texten ska placeras vågrätt och hur den ska placeras horisontellt, med tre lägen för varje. Detta innebär att det finns nio olika positioner att välja mellan. Som standard är texten vänsterjusterad och högst upp i cellen.
Vi visar hur du smidigt kan ändra på detta.
1. Skapa tabell
Skapa din tabell (hur det går till går vi inte in på här) och fyll den med önskade data.

Foundry
2. Öppna layout
Klicka i någon cell, så öppnas menyerna Tabelldesign och Layout. Välj Layout.

Foundry
3. Hitta alternativen
Nu finns de nio justeringsalternativen i menyfliksområdet. Det är bara att klicka efter hur du vill ha det. Åtgärden påverkar den aktuella cellen.

Foundry
4. Välj hela tabellen
Det troliga är väl dock att du vill ha samma justering i samtliga celler. Markera då hela tabellen innan du gör ditt justeringsval.

Foundry