En ny kartläggning signerad Konsumentverket pekar särskilt ut svenska telekombolag för bristfällig kundtjänst. Myndigheten har granskat alla inkomna anmälningar från 2022, kopplade till 45 större bolag och konstaterar att 26 procent av fallen rör problem med kundtjänst.
Telekomföretagen står för en förkrossande majoritet av fallen med 48 procent av anmälningarna. På andra plats är detaljhandeln och resebranschen med 17 procent. Redan för två år sedan röt Konsumentverket ifrån mot operatörerna och kallade dem till samtal, men pekar nu återigen ut samma bransch för sina brister.
Tre huvudsakliga problemområden finns. Det första är att konsumenten inte får hjälp på grund av långa svarstider, uteblivna svar eller att utlovade åtgärder inte genomförs. Det andra är att företagen kräver att bli kontaktade på ett visst sätt, saknar kontaktuppgifter eller kräver muntliga uppsägningar av avtal. Det tredje är att det saknas bra sätt för konsumenten att spara bevis på kommunikationen.
I en uppföljande enkät har Konsumentverket gjort en undersökning med kunder. 68 procent av de tillfrågade har upplevt negativa effekter efter att ha varit – eller försökt komma i – kontakt med kundtjänst.
Konsumentverket kommer att formulera konkreta åtgärder utefter den granskning som nu genomförts, men om och när vi får se effekter av detta återstår att se.