Handen på hjärtat, inte blev du väl förvånad av nyheten om att USA:s regering avlyssnar allt och alla? I en digital värld är det så enkelt att det snarare vore konstigt om det inte skedde…
Så hur kunde varuhuset Target veta att hon inom kort skulle behöva köpa babyprylar?
Man hade nämligen i företagets ledning en tid innan slagit sina kloka huvuden ihop och funderat på om det gick att hitta ett sätt att förutse vilka kunder som väntade tillökning. Nyblivna föräldrar överöses ju med reklam, så det magiska tricket var att hitta ett sätt att redan före födelsen pricka in de kunder som väntade tillökning – och börja bearbeta dem med reklam om blöjor, välling, barnmöbler och så vidare.
Debatten om regeringars rätt att avlyssna medborgare i jakten på skurkar lär fortsätta. Men räkna med att du som konsument kommer att följas än mer noga av dina lokala butiker!
Lika självklart var det förstås när matvarukedjan Ica för några år sedan började matcha sina kunders inköp för att senare i sina utskick kunna erbjuda rabatter på just de varor kunderna brukade köpa.
Förvånad blev dock den amerikanska pappan till en ung tonårsdotter när han fick se att hon fått rabattkuponger till blöjor och babykläder. Hon hade ju inget barn! Därför blev hans reaktion givetvis att storma in i en av kedjans butiker, skälla ut butikschefen – och blixtsnabbt erhålla en ödmjuk ursäkt.
Vad varken butikschefen eller pappan visste då var att dottern faktiskt var gravid!
Svaret är lika skrämmande som enkelt. De höll koll på vad hon köpte, och räknade ut att hon sannolikt väntade barn.
Man hade nämligen i företagets ledning en tid innan slagit sina kloka huvuden ihop och funderat på om det gick att hitta ett sätt att förutse vilka kunder som väntade tillökning. Nyblivna föräldrar överöses ju med reklam, så det magiska tricket var att hitta ett sätt att redan före födelsen pricka in de kunder som väntade tillökning – och börja bearbeta dem med reklam om blöjor, välling, barnmöbler och så vidare.
Genom att kika på nyblivna föräldrars konsumtionsvanor och följa dem några månader bakåt i tiden kunde man snart se vissa mönster hos i synnerhet kvinnliga kunder. De började exempelvis köpa parfymfria varor och mjukgörande krämer.
Med andra ord kunde Target snart testa sin teori genom att blanda ut sina traditionella erbjudanden med rabatter på barnprodukter – för att några månader senare fascinerat konstatera att försäljningen ökade på den typen av varor. Markant!
Skrämmande? Japp.
Debatten om regeringars rätt att avlyssna medborgare i jakten på skurkar lär fortsätta. Men räkna med att du som konsument kommer att följas än mer noga av dina lokala butiker!
Vi lever ju trots allt i en digital värld. Och då är det så enkelt att hålla koll på folk att det snarare vore konstigt om det inte skedde…
Fredrik Agrén
PS. Har du några liknande erfarenheter av att svenska företag håller koll på oss? Mejla mig och skvallra!
Fredrik Agrén är chefredaktör på PC för Alla och en av dem som skriver på pcforalla.se/debatt