Webbhotellsbranschen är just nu i hetluften, efter att det uppdagats att företagen använder sig av en del tvivelaktiga metoder mot konsumenterna. Konsumentverket har fått in flera klagomål på att webbhotellen har orimliga uppsägningstider, förhandlar bort ångerrätten, inte anger sina priser korrekt och gör det krångligt att säga upp avtal genom att kräva skriftlig uppsägning.
Denna metod har fått mycket negativ uppmärksamhet den senaste veckan, och det börjar nu märkas hos de svenska webbhotellen.
PC för Alla har sökt One.com och Surftown för kommentarer, utan resultat.
Jonathan Sulo, som tidigare jobbat för Loopia men nyligen hoppat över till webbhotellet Aleborg, riktar hård kritik mot branschen.
– Många aktörer, man kan göra listan hur lång som helst egentligen, bryter mot svensk lagstiftning när det gäller marknadsföring, försäljning och avtalsvillkor gentemot konsumenter, säger Jonathan Sulo.
Problemet med uppsägningstid går ut på följande: Om kunderna inte önskar fortsätta sitt abonnemang hos ett webbhotell så kräver flera företag att kunderna ska säga upp sitt abonnemang långt innan de ens har fått en faktura för nästkommande period. Den som glömmer bort detta får sitt abonnemang förlängt automatiskt, vare sig han eller hon vill. Har man alltså tecknat ett avtal på ett år gäller det att markera i kalendern när avtalet senast måste sägas upp, vilket oftast är 1-3 månader innan det förnyas, annars kan man få betala för ett år till.
Webbhotellet Loopia har länge använt sig av tre månaders uppsägningstid, men gick nyligen ut med information om att uppsägningstiden skulle slopas. Redan 2006 påpekade Konsumentverket bristerna i företagets avtal, och Loopia har blivit påmint om detta ett flertal gånger sedan dess utan att någonting skett. Samma vecka som tidningen Internetworld rapporterade om problemet kom dock informationen om att Loopia ändrar sina avtalsvillkor.
Igår meddelade även företaget Crystone, som också har använt samma modell, att man slopar sin långa uppsägningstid.
– Vi får leva på att vi är bra istället, säger Joakim Frid, vd på Crystone. Jag tror inte på det här att hålla kvar kunder med uppsägningstid och såna saker. Det är fel väg att gå.
De ärenden som har kommit in till Konsumentverket har dock främst rört företagen One.com och Surftown. Problemet med dem är att de har sin bas i Danmark, vilket gör saker och ting svårare. Senast i början av denna vecka så hade Konsumentverket möte med de nordiska konsumentombudsmännen, berättar Johan Rådman som är jurist på Konsumentverket.
– Vi framförde återigen vår kritik mot de här webbhotellen och danskarna kommer titta på det. Vad vi framför allt riktar oss mot är att de har krav på skriftlig uppsägning, med den här tidiga uppsägningen och automatiska förlängningen.
Huruvida de svenska webbhotellen bryter mot lagen eller inte är en fråga för domstolarna, och Johan Rådman ser helst att det inte tvingas gå så långt som till en rättegång.
– Det blir bättre för samhället om man inte behöver belasta domstolsmyndigheter och så vidare. Men hamnar vi i en sits så kan vi föra saken vidare och driva en tvist i marknadsdomstolen, med innebörden att man kan bli förbjuden att fortsätta med marknadsföringen, och det förbudet är normalt sett kopplat till vite.
PC för Alla har sökt One.com och Surftown för kommentarer, utan resultat.
Här är några saker du bör se upp med som konsument, om du funderar på att skaffa ett abonnemang hos ett webbhotell:
Uppsägningstid. Läs igenom avtalsvillkoren för att se om företaget har en orimligt lång uppsägningstid, med löpande abonnemang. Vill du avbryta abonnemanget efter att den betalda perioden går ut kan du annars riskera att få betala ett helt år till.
Priser. Låt dig inte luras av priserna på webbhotellets förstasida. Efter några klick kommer du förmodligen se att priset ökar kraftigt – detta eftersom många väljer att visa priserna exklusive moms. Enligt Konsumentverket ska man alltid visa priser inklusive moms när man riktar sig till konsumenter.
Skriftlig uppsägning av avtal. Detta kräver många webbhotell, vilket gör det extra krångligt att bli av med ett abonnemang, trots att företag egentligen inte får sätta några formkrav alls på en uppsägning.
Bortförhandling av ångerrätten. Flera webbhotell kräver att du avstår från ångerrätten, innan du träffar ett avtal med dem – vilket inte går för sig enligt Konsumentverket.
Uppsägningstid. Läs igenom avtalsvillkoren för att se om företaget har en orimligt lång uppsägningstid, med löpande abonnemang. Vill du avbryta abonnemanget efter att den betalda perioden går ut kan du annars riskera att få betala ett helt år till.
Priser. Låt dig inte luras av priserna på webbhotellets förstasida. Efter några klick kommer du förmodligen se att priset ökar kraftigt – detta eftersom många väljer att visa priserna exklusive moms. Enligt Konsumentverket ska man alltid visa priser inklusive moms när man riktar sig till konsumenter.
Skriftlig uppsägning av avtal. Detta kräver många webbhotell, vilket gör det extra krångligt att bli av med ett abonnemang, trots att företag egentligen inte får sätta några formkrav alls på en uppsägning.
Bortförhandling av ångerrätten. Flera webbhotell kräver att du avstår från ångerrätten, innan du träffar ett avtal med dem – vilket inte går för sig enligt Konsumentverket.