Cybersäkerhetsföretaget Proofpoint varnar nu för att en ny undersökning som företaget genomfört visar att Sveriges 20 största e-handlare inte är vidare bra skyddade mot vad som kallas “domänspoofing”.
– Ett varningstecken är samtal från okänt nummer eller nummer som liknar ditt eget, ett annat när någon ringer med märkliga påståenden eller ber om exempelvis ditt bank-ID. Var försiktig, eller helt enkelt lägg på luren. SMS från okända nummer och länkar som du inte vet vart de leder är andra varningstecken där användare behöver vara försiktiga. När vi är mer uppmärksamma, är vi också mer skyddade, säger Fredrik Kjell, COO på Truecaller, i ett pressmeddelande.
Bara 30 procent av företagen ska nå upp till den rekommenderade skyddsnivån för DMARC-skydd (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) och 20 procent har inte någon nivå av DMARC alls. Detta gör det möjligt för cyberkriminella att skicka falska mejl i företagens namn. Exempelvis till ovetande Black Friday-kunder.
– Den här typen av falska e-postmeddelanden, eller spoofing som det ofta kallas, har ökat stadigt de senaste åren. E-handelssajter är en naturlig måltavla för cyberkriminella och självklart är det särskilt intressant för brottslingarna under perioder där handeln är som störst. Vi har också sett att man utnyttjar både e-handlare och logistikföretag för att lura användare till att klicka på skadliga länkar och lämna ifrån sig känslig information, säger Annika Westlund, Nordenchef på Proofpoint, i ett pressmeddelande.
Utöver bluffmejl varnar även Truecaller att det lär förekomma både bluffsms och bluffsamtal i samband med Black Week som försöker lura offer på person- och bankuppgifter.
Läs också: Tullverket varnar om bluff-sms i samband med Black Week