IQ, ett dotterbolag till Systembolaget som informerar om alkohol, lanserade i dag en ny tjänst som ska hjälpa berusade internetanvändare att minska risken för pinsamma statusuppdateringar på sociala nätverk. På sajten fyllefilter.se får användaren utföra olika tester som testar både motorik och reaktionsförmåga.
– Åsikter och tankar som sprids på Facebook efter ett par glas kan ge värre och mer långvarig baksmälla än huvudvärk. Vi hoppas att Fyllefilter kan åstadkomma eftertanke och reflektion kring alkohol och sociala medier, säger Ann-Therése Enarsson, vd för IQ.
En undersökning genomförd av analysföretaget Xtreme på uppdrag av IQ visar följande fakta om svenskarnas internetvanor:
Undersökningen baseras på svar från 1 027 personer i åldrarna 18 till 35 år.
Tjänsten avgör om användaren är nykter nog att uppdatera sin status på sociala nätverk likt Facebook eller Twitter. Det går även att ställa in klockslag då filtret ska vara aktiverat.

– Åsikter och tankar som sprids på Facebook efter ett par glas kan ge värre och mer långvarig baksmälla än huvudvärk. Vi hoppas att Fyllefilter kan åstadkomma eftertanke och reflektion kring alkohol och sociala medier, säger Ann-Therése Enarsson, vd för IQ.
- 45 procent av de tillfrågade Facebookanvändarna uppger att de använt Facebook i berusat tillstånd.
- Mer än var tredje Twitteranvändare har använt Twitter när de har druckit alkohol.
- 63 procent har märkt när någon av deras vänner uppdaterat sin status på Facebook eller Twitter under påverkan av alkohol.
Undersökningen baseras på svar från 1 027 personer i åldrarna 18 till 35 år.