Affärsidén med spionprogrammet Gator är att erbjuda företag att marknadsföra sig på internetsurfares hemsidor. Gator distribueras genom att följa med någon populär, fri programvara, exempelvis Kazaa. När väl Gator hamnat på användarens hårddisk visar det popupreklam på skärmen. Gator kan till och med förprogrammeras så att det visar kontextstyrd reklam, dvs. går du in på en viss sajt visar Gator genast en relevant reklampopup.
Gator är nästan omöjligt att undvika. Om du inte hittat åtminstone en cookie från Gator i din dator kan det bero på att du antingen har ytterst återhållsamma surfvanor, eller på att du ännu inte har installerat något program som tar bort adware och spyware. Ett sådant som kan rekommenderas är Lavasofts Ad-aware.
Men från och med nu heter alltså Gator – både företaget och spionprogrammet – Claria.
Många är de företag som hållit fast vid att kalla Gator ett spionprogram. Ett flertal mediabolag har stämningar på gång mot Gator. Nyligen gick Gator framgångsrikt till motangrepp och hotade med stämning om inte trakasserierna upphörde. Bland annat fick de antispionföretaget PC Pitstop att ta bort vissa elaka sidor från sin webbsajt.
Gator driver tre affärsområden:
- GAIN Publishing, som använder programmet Gator, levererar support till andra mjukvaruföretag.
- GAIN Network levererar riktade popups till 38 miljoner användare vilka kör programmet GAIN Publishing .
- Feedback Research levererar online-forskning och webbanalys på basis av information som hämtats in med hjälp av annonsnätverket.
Gator är nästan omöjligt att undvika. Om du inte hittat åtminstone en cookie från Gator i din dator kan det bero på att du antingen har ytterst återhållsamma surfvanor, eller på att du ännu inte har installerat något program som tar bort adware och spyware. Ett sådant som kan rekommenderas är Lavasofts Ad-aware.