Det brittiska tv-bolaget British Sky Broadcasting lämnade 2011 in en stämningsansökan mot Microsoft för varumärkesintrång. Enligt Sky Broadcasting kan Microsoft Skydrive förväxlas med tv-bolagets varumärke.
Enligt Sky Broadcasting innebär uppgörelsen en ekonomisk ersättning från Microsoft samt en rad andra villkor. Microsoft har dock fått tillåtelse att fortsätta använda namnet Skydrive under en rimlig tid fram till namnbytet.
Förra månaden förlorade Microsoft rättstvisten och nekades även att överklaga beslutet. Istället för att betala Sky Broadcasting för rätten att använda namnet har Microsoft beslutet att byta namn på sin molntjänst.

Ett namnbyte kommer utan tvekan att innebära stora omkostnader för Microsoft då varumärket Skydrive är väl etablerat på flera områden. Microsoft har dock inte uppgett hur mycket namnbytet kan komma att kosta.
– Vi är lättade över att ha nått en lösning kring den här namndispyten och kommer att fortsätta att leverera en så bra tjänst som våra miljoner användare förväntar sig, säger Microsoft i ett uttalande.
Den senaste namntvisten är andra gången på senare tid Microsoft förlorat en varumärkesdispyt. Förra året ändrade företaget namnet gränssnittet i Windows 8 från Metro, till att börja kalla det för ”det nya gränssnittet”. Anledningen var att Microsoft förlorade en stämning från tyska Metro AG.
Det är ännu okänt vad det nya namnet kommer att bli.
IDG News