Analysföretaget IDC släppte i går en rapport som undersökt hur marknaden för surfplattor ser ut. Precis som rapporterats tidigare har Apples Ipad tappat andelar till fördel för flera av konkurrenterna, framförallt Samsung.
IDC tror att dyrare modeller kommer att få det kärvare i framtiden då många konsumenter värdesätter pris i allt större utsträckning.
Under det senaste året har Apples marknadsandel på surfplattor gått från 60,3 procent till 32,4 procent, enligt IDC.
Rapporten visar även att tillverkarens namn spelar en allt mindre roll när konsumenterna väljer en surfplatta. Det har lett till att många mindre tillverkare av surfplattor har lyckats ta sig in på marknaden. Enligt IDC står så kallade ”no name”-plattor för hela 45 procent av marknaden i dagsläget.

Trots att marknaden för surfplattor ökade med 59,6 procent under förra gick försäljningen ned med 9,7 procent under årets första kvartal. Enligt analytiker på IDC beror det troligen att Apple inte släppt några nya modeller av Ipad, något som även drar ned försäljningen för övriga tillverkare på grund av minskad uppmärksamhet.
– När det inte släpps några nya Ipad går försäljningen ned även för konkurrenterna. Under det fjärde kvartalet när det kommer nya produkter från Apple, Amazon och andra förväntar vi oss att marknaden tar fart igen, säger Tom Mainelli på IDC.
IDG News