Onedrive (före detta Skydrive) är Microsofts molnlagring, som är tillgänglig för alla. 15 gigabyte lagringsutrymme får du gratis och om du också har en Office 365-prenumeration är det en hel terabyte.
Det krävs att du använder Windows 8.1 och att du har uppdateringen 2962409 installerad. Det är en frivillig uppdatering, så om du inte hittar funktionerna som beskrivs här, kontrollera i Windows Update att den är installerad.

1. Inställningar. Gå till Startskärmen och placera pekaren i övre högra hörnet för att öppna snabbknappsfältet. Har du pekskärm, svep in från höger. Klicka på Inställningar. Klicka på Ändra datorinställningar och sedan på OneDrive.
2. Synkronisering. Ett alternativ till proceduren i steg 1 är att högerklicka på Onedrive-ikonen i meddelandefältet och välja OneDrive-lagring. I båda fallen klickar du sedan på Inställningar för synkronisering.

3. Förvalt. Om du är inloggad med ett Microsoft-konto är det inställt på att Windows automatiskt ska synkronisera dina personliga inställningar och utseende, det vill säga Startskärmen, Skrivbord och färgval.
4. Bestäm själv. Det finns massor av andra val för vad du kan synkronisera mellan din dator och Onedrive – och därmed också till andra datorer du loggar in på. Men viktigast här är alltså att du kan säkerhetskopiera dina inställningar.
Det finns naturligtvis mycket vettigt att använda det utrymmet till och säkerhetskopiering är en viktig uppgift. I en av de senare uppdateringarna till Windows 8.1 finns inbyggda funktioner för att säkerhetskopiera både filer och inställningar, där det senare är nog så viktigt, eftersom det sällan blir gjort.
Det krävs att du använder Windows 8.1 och att du har uppdateringen 2962409 installerad. Det är en frivillig uppdatering, så om du inte hittar funktionerna som beskrivs här, kontrollera i Windows Update att den är installerad.
Utöver de automatiska inställningar som visas nedan kan du förstås alltid synkronisera vilka filer du vill genom att dra dem till Onedrive-mappen i Utforskaren.
- Missa inte! Krånglar Windows? Så byter du ut systemfiler

1. Inställningar. Gå till Startskärmen och placera pekaren i övre högra hörnet för att öppna snabbknappsfältet. Har du pekskärm, svep in från höger. Klicka på Inställningar. Klicka på Ändra datorinställningar och sedan på OneDrive.

2. Synkronisering. Ett alternativ till proceduren i steg 1 är att högerklicka på Onedrive-ikonen i meddelandefältet och välja OneDrive-lagring. I båda fallen klickar du sedan på Inställningar för synkronisering.

3. Förvalt. Om du är inloggad med ett Microsoft-konto är det inställt på att Windows automatiskt ska synkronisera dina personliga inställningar och utseende, det vill säga Startskärmen, Skrivbord och färgval.

4. Bestäm själv. Det finns massor av andra val för vad du kan synkronisera mellan din dator och Onedrive – och därmed också till andra datorer du loggar in på. Men viktigast här är alltså att du kan säkerhetskopiera dina inställningar.
Svårighetsnivå: Enkel.
Program: Windows 8.1 + Microsoft-konto med Onedrive.
Tid: 10 minuter.
Det här lär du dig:
Program: Windows 8.1 + Microsoft-konto med Onedrive.
Tid: 10 minuter.
Det här lär du dig:
- Att synkronisera filer och inställningar med Onedrive.