Att det finns risker med att stoppa en internetsladd i hårddisken vet vi sedan tidigare. Ta bara februari 2019 som exempel, då en server med 1177-Vårdguidens känsliga inspelningar ertappades med att stå vidöppen på nätet.
World Backup Day firades den 31 mars, och bara ett par dagar senare sitter vi alltså i den här skiten. Om inte det är ironi så vet jag inte vad. Kanske var det rentav något angriparna räknat med?
Nu ska vi i stället prata om den molnbaserade lagring vi använder oss av i både privat och yrkesmässigt syfte. Det är lätt att slänga upp ett gäng filer på Dropbox, Google Drive eller varför inte Western Digitals My Cloud Home-plattform utan att reflektera över var grejerna faktiskt hamnar. Eller över vad som händer när allting plötsligt ligger nere. När jag skriver den här texten, 6 april, har den sistnämnda aktören haft sina webbtjänster offline i tre dygn efter en allvarlig it-säkerhetsincident.
Som om inte det bekräftade intrånget vore illa nog (omfattningen är än så länge okänd) så gäller offline-problematiken många av de anslutna WD-enheter som lagrar användarens filer “lokalt” hemma i arbetsrummet. Som grundkonfiguration förutsätter företagets My Cloud Home-produkter nämligen att du loggar in på dem via ett webbgränssnitt som för närvarande alltså inte går att nå.
Den som inte konfigurerat enheten att vara nåbar även lokalt kan inte mycket göra. Om hen inte råkar vara typ it-forensiker, förstås. På Western Digitals forum samlas förtvivlade användare som gång på gång lyfter det bisarra i att inte kunna få fatt i information som bokstavligt talat finns i knät på dem. I en burk, ofrivilligt låst av molnets makter på andra sidan Atlanten. Inte ens med någon slags speciell kommandorörelse går det att råda bot på problemet.
På sedvanligt storföretagsmanér är det knäpptyst från Western Digital, utöver det pressmeddelande som lät informera om att läget är rejält allvarligt och att stora störningar sannolikt lär inträffa. Gissningsvis är man extremt upptagen med att reda ut exakt hur illa det är, men kunderna får inte hållas i mörkret så här, hur kritiskt säkerhetsläget än kan tänkas vara.
The login service for WD My Cloud Home is unavailable. Thank you @westerndigital for not letting me access my data that I have in the living room pic.twitter.com/u0gjlh8ssi
— Alejandro Lorente (@jalc_79) April 2, 2023
Att ha möjlighet att lagra viktiga filer i molnet är av förklarliga skäl väldigt populärt. Det möjliggör effektiva samarbeten och smidig åtkomst oavsett var du befinner dig. Men säg det till de som nu inte har någon möjlighet att komma åt sin information, trots att den i vissa fall rentav lagras i en fysisk enhet därhemma. Här råder alltså ett slags gisslansituation för kundernas filer.
Det är lätt att vara efterklok angående backuper, nätverkskonfiguration och så vidare, men grundproblemet består i att konsumenterna litar alldeles för mycket på att företagen vill deras bästa. Det borde ligga på tillverkarna att på ett tydligt sätt uppmana användaren att aktivera lokal åtkomst till datan som lagras på disken där hemma. På så sätt skulle det gå att nå filerna även när nätet sviker. Att använda ett webbaserat inlogg som enda nyckel för en fysisk lagringsenhet är…tveksamt.
När jag började skriva för IDG 2011 rådde enorm skepsis gentemot de lagringslösningar som vi idag tar för givet ska fungera. Skandaler av den här typen tar mig tillbaka till den tiden och kan förhoppningsvis kasta in ett nytt vedträ i den falnande internetbaserade lagringselden.