Telekområdgivarna skriver nu i ett pressmeddelande att antalet ärenden till dem nära på dubblats från 6636 ärenden under 2021 till hela 13 034 ärenden under 2022.
Vanliga klagomål är att någon säger att deras barn tecknat exempelvis ett abonnemang på en speltjänst eller att man uppfattar det som att man blivit kund hos en operatör utan att ha tackat ja till ett avtal, eller blivit vilseledd till att ingå i ett avtal utifrån felaktig information.
Telekområdgivarna är tänkta att ge opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar. Verksamheten ägs av organisationen Tech Sverige och finansieras av Boxer, Götalandsnätet, Hi3G (3, Hallon), Tele2 (Tele2 Comviq, Com Hem), Telenor (Telenor, Vimla) och Telia Company (Telia, Halebop, Fello).
Enligt Telekområdgivarna ska den stora ökningen bero på att området för betalteletjänster lades till Telekområdgivarnas uppdrag 1 januari 2022.
Betalteletjänster är exempelvis sms-tjänster, prenumerationer på spel, betalsamtal, med mera, vars betalning läggs på mobilräkningen.