Tidsbesparande Outlook-tips: Använd en signatur i din mejl
En e-postsignatur berättar lite om dig som avsändare och ser bra ut, även i privata mejl.
Av Anders Reuterswärd
PC för Alla
Om du använder Outlook för din e-post kan du enkelt skapa en signatur som alltid används när du skickar ett meddelande. Det fungerar oavsett om det Office 365, i webbgränssnittet eller i någon av Outlook-apparna.
Outlook stöder också flera signaturer som du kan välja mellan när du skriver ett meddelande eller använda automatiskt för olika e-postkonton, om du har flera.
E-postsignaturen läggs till sist i ditt meddelande och är ofta en viktig del när det gäller affärsmejl, eftersom det ser professionellt ut och hjälper till att marknadsföra varumärket. Men även i privat e-post fyller den en funktion. Du kan till exempel presentera din adress och ditt telefonnummer, så att mottagarna enkelt ser hur de kan nå dig. Det är också populärt att inkludera något skarpsinnigt citat eller en så kallad oneliner.
Normalt består en signatur bara av text. Det går att inkludera bilder, men det är inte så lämpligt, eftersom det inte är säkert att de visas korrekt hos mottagaren.
Vi visar hur du gör i skrivbordsversionen av Outlook, men samma möjlighet finns i webbversionen och det går också till på likartat sätt i Outlook-apparna för Android och IOS.
1. Öppna signaturer
Klicka på Alternativ i Arkiv-menyn och välj E-post. Klicka på knappen Signaturer. Ett nytt fönster öppnas.
2. Välj konto
Klicka på knappen Ny och ge signaturen ett namn. Klicka på OK för att öppna signaturfönstret och välj vilket konto signaturen ska användas med till höger.
3. Skriv signatur
Nu är det bara att skriva signaturen. Du kan använda valfritt teckensnitt, linjer, hyperlänkar och som sagt även bilder. Klicka på Spara och sedan OK.
4. Välj
Din signatur kommer nu automatiskt att användas till det konto du valt. Du kan skapa fler signaturer på samma sätt och sedan välja vilken du vill använda med knappen Signatur i ditt meddelande.