Vi har flera gånger skrivit om det växande problemet med sms-bedrägerier. Ofta rör det sig om utskick där avsändaren efterapar ett faktiskt företag, och försöker lura av mottagaren känsliga information om kortuppgifter och liknande. Postnord har exempelvis varit hårt drabbade, med falska “ditt paket kunde inte levereras”-sms som cirkulerat under en längre tid.
Tele2 uppger att blockeringsförfarandet på sikt ska automatiseras med artificiell intelligens. Kunder som använder Tele2, Comviq och Com Hem kan börja använda tjänsten från och med idag.
Därför går nu Tele2 i bräschen bland svenska operatörer och lanserar en rapporteringstjänst dit abonnenterna kan skicka sms som de misstänker är av bedräglig karaktär. Tjänsten, som är kostnadsfri, låter Tele2-kunder vidarebefordra misstänkta utskick till nummer 777 för utvärdering. Operatörens ambition är att bygga upp en databas med falska sms och sedan blockera framtida utskick av likartad karaktär.
Stefan Backman, chefsjurist på Tele2, uppger i ett pressmeddelande att man tar problemet med sms-bedrägerier på stort allvar.
– I takt med att operatörernas skydd blir mer sofistikerade blir även bedragarnas metoder mer avancerade. För att skydda våra kunder har vi tagit fram en lösning som underlättar för dem att rapportera misstänkta sms, och vi hoppas att det ska minska förekomsten av den här typen av bedrägeriförsök.