Nu går den klassiska versionen av Googles sajtverktyg i graven. Så här gör du för att skapa en egen sajt med nya Google Sites – helt gratis.
Av Martin Appel
PC för Alla
Det är inte bara stora företag och organisationer som har nytta av en egen sajt. Även privatpersoner, småföretagare och föreningsaktiva kan behöva en plats på nätet.
Det vanliga är att man använder den för att exempelvis presentera sig själv eller sin verksamhet, men det går även att skapa tillfälliga sajter. Ska du exempelvis ordna en fest eller leder du en studiecirkel på nätet? Varför inte skapa en sajt där du håller deltagarna uppdaterade?
En av de smidigaste gratistjänsterna för att skapa en egen webbsida är Google Sites. Den ursprungliga versionen har funnits sedan 2008, men den är nu på väg i graven. Från och med november går den inte längre att använda, utan du måste då köra den nya versionen, som kallas New Google Sites. Upplägget är detsamma, men gränssnittet är uppfräschat och du har fått fler funktioner.
Att använda Google Sites är lätt; tack vare färdiga mallar, layouter och teman krävs det inga förkunskaper för att skapa en snygg sajt. Det räcker med att ändra förvalda texter och att ladda upp nya bilder.
Sajt hos Google
Det enda som behövs för att använda New Google Sites är en Gmail-adress, och du skapar din sida direkt i webbläsaren. Den lagras sedan utan kostnad i Googles molntjänst under adressen sites.google.com/view/sajtensnamn.
Om du har ett egen domännamn (www.sajtensnamn.se) kan du koppla ihop den med Sites. När du väljer Publicera får du information om hur du kan göra. I detta fall kan dock en enklare lösning vara att använda de sidbyggarverktyg som de flesta webbhotell erbjuder när du tecknar ett domännamn, något som kostar pengar. Läs mer i vårt test här.
Kräver Google-konto
För att använda Google Sites måste du ha ett Google-konto (en Gmail-adress). Om du saknar ett sådant surfar du enklast till www.gmail.com, väljer Skapa konto och fyller i den information som efterfrågas.
Din Gmail-adress är nyckeln till många andra Google-tjänster, och flera av dem kan användas i Google Sites. Via fliken Infoga (till höger) hittar du genvägar till ett antal tjänster. Du kan exempelvis infoga Dokument, Presentationer och Kalkylark från Googles Office-verktyg. Du kan infoga kalendrar, kartor och mycket annat.
1. Skapa sajt
Surfa till sites.google.com och logga in. Du kan nu välja bland de färdiga mallarna (eller visa fler via Mallgalleri). En mall är en färdiglayoutad sajt, vilket gör det lätt att exempelvis skapa en portfolio. Vi väljer dock Tom för att börja från grunden.
2. Ändra komponenter…
Nu öppnas verktyget, och du döper din sajt högst upp till vänster. För att ändra i exempeltexten är det bara att klicka och skriva. Vill du byta bakgrundsbild klickar du och väljer Ändra bild eller Rubriktyp. Det senare ger blocket en ny form.
3. … och lägg till
Lägg till text genom att klicka på Textruta. Skriv texten och välj typsnitt, storlek med mera. På samma sätt kan du välja Bilder, Ladda upp. Klicka på ett block för att ändra storlek, flytta det, infoga länkar etcetera. Du kan även radera hela blocket.
4. Byt form
Istället för att själv lägga till block kan du välja Layouter. Det infogas då ett block med bild och exempeltexter. För att ändra färg och typsnitt trycker du på Teman. Du ser nu många exempel, och när du klickar på ett ändras allt på hela din sajt.
5. Skapa nya sidor
För att ge sajten fler än en sida går du till Sidor och klickar på plus-ikonen. Ge den nya sidan ett namn och redigera som ovan. Dina nya sidor länkas till huvudsidan. Du kan även klicka på en sida, välja de tre punkterna och Lägg till undersida.
6. Publicera
Är du nöjd? Klicka på Publicera, välj en webbadress och avgör om sajten ska vara synlig. Du kan också välja att bara dela den med vissa utvalda via Hantera. Bekräfta med Publicera och tryck på länkverktyget (till vänster om Publicera) för att se webbadressen.