Under år 2001 såldes cirka 120 000 digitala kameror. Året efter var försäljningen uppe i 250 000, i stort sett lika med försäljningen av analoga kameror. Enligt en prognos gjord i november i år, kommer försäljningen för 2003 att landa på 450 000 sålda digitalkameror, samtidigt som försäljningen av analoga kameror minskar till 150 000.
Om prognosmakarna får rätt, kommer försäljningen att öka ytterligare nästa år, med 750 000 sålda digitalkameror. Försäljningen för de analoga kamerorna minskar enligt prognosen till 100 000 nästa år.
Om prognosmakarna får rätt, kommer försäljningen att öka ytterligare nästa år, med 750 000 sålda digitalkameror. Försäljningen för de analoga kamerorna minskar enligt prognosen till 100 000 nästa år.
En undersökning gjord av Mediavision, på uppdrag av CE och SFL, visar att drygt 30 procent av svenskarna i åldern 15-74 hade någon form av digital kamera under tredje kvartalet 2003. Knappt 40 procent hade någon gång under perioden skickat bilder till vänner.
Mot den här bakgrunden har CE Konsumentelektronikbranschen och SFL Sveriges Fotoleverantörer utsett den digitala stillbildskameran till Årets Julklapp 2003.