Turerna kring Sony BMG har nyligen varit många. Deras hårt kritiserade rootkit, ett kopieringsskydd på skivbolagets cd-skivor, har förargat många konsumenter. Att Sony BMG inte ligger högt i kurs hos köparna märks inte minst när en kampanj som Operation Rädda Jens drar igång och får snabbt ordentligt fotfäste på Internet.
Kampanjen har fått ordentligt fotfäste. Hemsidan www.raddajens.info har haft över 80000 besökare på tre dagar. Där säljs det bland annat tröjor där en del av vinsten går till att finansiera telefonröster på Jens. Även ett par sponsorer har hoppat på operationen för att skänka röster och ge gratis reklamplatser.
Läs mer: Operation Rädda Jens
Läs mer: Forumtråden på diskussionsforumet Flashback där allting startade
Operation Rädda Jens gäller dokusåpadeltagaren Jens i TV4s storsatsning Idol 2005. Idol går ut på att när programmet har kommit till sitt slut ska man ha utsett Sveriges nya popstjärna. Från 4000 sökande har man nu gått till endast fyra kvarvarande, en av dem är Jens Pääjärvi.
Jens har ständigt hängt löst. Han har fått mycket kritik och är ogillad av juryn som bland annat består av Daniel Breitholtz från Sony BMG, men tackvare tittarröster har han hela tiden på något obegripligt sätt lycka sig hålla kvar i tävlingen.
Operation Rädda Jens ska se till att han kommer att fortsätta att göra så. Syftet är att arrangera Sveriges största tv-kupp. Genom att värva telefonröster och se till att Jens är kvar i tävlingen ska man sabotera programmet och motarbeta Sony BMG. Blir det nämligen så att Jens vinner är Sony, oavsett vad Daniel Breitholtz eller Sony själva tycker, tvungna att producera en skiva med honom.
Enligt en rösträknare på hemsidan kommer det i skrivande stund komma in 8000 röster till förmån för kampanjen och Jens i nästa veckofinal. Veckofinalen sänds idag, fredag, klockan 20:00 på TV4.
Läs mer: Operation Rädda Jens
Läs mer: Forumtråden på diskussionsforumet Flashback där allting startade