Undersökningen The 2003 Paid Online Content U.S. Market Spending Report, gjord av The Online Publishers Association och comStore Networks Inc, visar att det amerikaner spenderar mest pengar på när de är online är kontaktannonser och dejtingtjänser. Hela 449.5 miljoner dollar lades på detta år 2003, en ökning med 49 procent från år 2002.
På andra plats i undersökningen kom ekonomi- och affärsinnehåll, exempelvis nyhetstjänster som The Wall Street Journal. 334.1 miljoner dollar spenderades på detta, en ökning med 14.4 procent från 2002.
På tredje plats kom underhållning, det vill säga film, musik, multimedia med mera. På detta spenderades 214 miljoner dollar, en ökning med 6 procent från 2002. Denna siffra är dock lite missvisande, då tjänster som inte är beroende av en webbläsare, exempelvis Apples iTunes, inte är medräknade.
Tillsammans stod dessa tre kategorier för 64 procent av alla pengar som spenderades på onlineinnehåll i USA år 2003.