En undersökning i USA, genomförd av ComScore Networks för OPA (Online Publishers Association), visar att användarna i allt högre grad är beredda att betala för innehåll på Internet. Under första halvan av år 2003 spenderades 748 miljoner dollar på betalning för innehåll, en ökning med 23 procent jämfört med samma period förra året.
Cnet
De tre främsta kategorierna för betalt innehåll var “personliga annonser och dejting”, “ekonomi och investeringar” och “underhållning och lifestyle”. 65 procent av de 748 miljoner dollar användarna betalade gick till dessa tre kategorier.
Undersökningen visade också att det var 10.9 procent av alla Internetanvändare som betalade för innehåll, och att 25 procent av de som betalade för innehåll hade en årsinkomst på 100 000 dollar eller mer (av alla Internetanvändare hade bara 20.9 procent en så hög årsinkomst). De som betalar för innehåll surfar också dubbelt så mycket, både tidsmässigt och i antal sajtbesök, som de som inte betalar.
Källa:
Cnet