Under året som gått har Konsumentverket vid ett flertal tillfällen gått ut med varningar om diverse skumraskföretag på Internet som mer eller mindre kapar din telefonlina. Vi har också rapporterat om företag som Trom Brom Srom och Scanbill som har för vana att styra om ovetande konsumenters modemlinjer till dyra betalnummer.
KOV avslutar sitt pressmeddelande med att det behövs skärpt lagstiftning i dessa frågor om inte telebolagen tillmötesgår berättigade krav för att skydda konsumenterna.
KOV har drivit en hård linje mot Telia och velat att de sätter stopp för företag som tar hutlösa summor för icke beställda tjänster via telefonen. Konsumentverket menar att Telia borde införa automatiska spärrar mot vissa typer av tjänster och införa kostnadstak.
Telia har än så länge inte gjort något direkt för att stoppa verksamheten. I dagarna gick de ut med speciell information om sin tjänst Telia Kod. Telia Kod har visserligen funnits i dryga 10 år redan, men Telia tycker uppenbarligen att det är en tjänst som kan sätta stopp för problem med kapade modem. Aktiveras tjänsten spärras telefonen helt enkelt från att ringa upp betallinjer samt samtal utanför norden. Telia Kod kostar 10 kronor per månad för abonnenten.
Konsumentverket verkar inte alls tycka att Telia Kod är tillräckligt, eller för den delen någon ursäkt för Telia att inte sätta stopp för betaltjänster som är av det mer tveksamma slaget. KOV anser istället att Telia bör införa möjligheter att införa kreditgränser på varje abonnemang, ett system som finns på andra ställen i världen, bland annat i Danmark.
Konsumentverkets pressmeddelande går att läsa i sin helhet på KOV:s hemsida.
Mer information om Telia Kod finns på Telias hemsida.