2 200 meddelanden i inlådan som är spam är vad den genomsnittlige amerikanske nätanvändaren beräknas få i år. Problemet med spam fortsätter att växa okontrollerat och mot 2007 beräknas samma siffra bli 3 600 meddelanden per år och amerikan.
Anledningen tros vara dels att företag generellt har betydligt mer effektiva skydd mot just spam. Dessutom, och troligen det som spelar mest roll, är att de som spammar ofta siktar in sig på slumpmässigt utformade e-postadresser till de stora nättjänsterna som exempelvis Yahoo och Hotmail.
Problemet verkar dock mest gälla användarna hemma i den privata e-posten. På jobbet anser sig nämligen de flesta förskonade från spam. Det resultatet kan utläsas ur en ny amerikansk undersökning där över hälften av de över 1000 tillfrågade säger sig inte få något spam alls till jobbadressen. Ytterligare 20 procent anger att max ett av tio meddelande är spam.
Resultatet förvånade de ansvariga från Pew Foundation som ligger bakom undersökningen. De hade nämligen förväntat sig att användarna skulle känna sig överväldiga av all e-post på jobbet, särskilt problemet med spam. Istället visade det sig dock att de flesta kände sig väldigt nöjda med tekniken som sådan.
Att de tillfrågade skulle vara befriade från spam stämmer dock inte. En av tre angav nämligen att 75 procent av alla meddelanden till hemadressen var just spam. Med andra tycks det stämma att det är just arbetsadresserna som blivit skonade.
Undersökningen visade också att mer än 57 miljoner amerikaner har tillgång till e-post på jobbet vilket är en fördubbling under den senaste tvåårsperioden. I genomsnitt används en halvtimme per arbetsdag till att gå igenom e-posten.
Rapporten går att läsa i sin helhet på Pew Foundations hemsida.